top of page

סין משתמשת בביקורת על ישראל כדרך עקיפה לגנות את ארה"ב

עודכן: 7 בנוב׳ 2018

"רוסיה וסין בשוק!" קראה (בסינית) כותרת מאמר דעה, שפורסם בתחילת מאי בחשבון הוויצ'אט של ה-(Global Times (环球时报, המהדורה הבינלאומית של יומון-העם. המאמר, שמאז נמחק מחשבונם (אבל עדיין נמצא באתרים אחרים) עסק בתקיפה הישראלית של הכוחות האיראנים בסוריה, שהוכיחה את עליונותה האווירית והראתה לרוסיה שכלי הנשק שלהם "חסרי תועלת מול המטוסים הישראליים", כדבריהם. נאום נתניהו מה-30 באפריל, בו חשף חצי טון של מסמכים איראניים, שהוברחו על ידי המוסד הישראלי, הרשים מאוד את הסינים. מגזין (Modern Weekly (周末画报, לו יש תפוצה של כמיליון עותקים בשבוע בכל סין, אפילו פרסם סקירה על "גיימס בונד" הישראלי, ראש המוסד יוסי כהן.

  • דברי השבח וההלל רוסנו מהר מאוד, והתקשורת המרכזית דאגה לאיין את חשיבות הישגיה של ישראל תוך יישור קו עם מדינות המערב. בראיון עם שגריר סין באיראן בעבר ושני חוקרים בכירים הסבירו (בסינית) שהגוף היחיד שיש לו סמכות להגיד אם איראן הפרה את ההסכם היא הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), והיא כבר הוכיחה ב-2015 שאין כך הדבר. הם מבקרים את ישראל, שמתלוננת על פיתוח נשק אטומי בידי מדינות אחרות, בזמן שהיא בעצמה מחזיקה ביכולת גרעינית, מבלי שעברה בדיקה מעולם.

  • חרף ביקורת רבה כלפי התקיפות הישראליות בסוריה, סין אינה עיוורת לאיום האיראני. בכתבות של רפרנס ניוז, גלובל-טיימס וסינחואה הסבירו (בסינית) את האיום האיראני, שמצדיק במידה מסוימת את פעילות ישראל. בכתבה מאוזנת ברדיו הבינ"ל של סין (CRI), ציטטו (בסינית) גם את דובר צה"ל בתקשורת הבינ"ל, סא"ל יונתן קונריקוס. מנהל המרכז לחקר התקשורת הסינית, אלכסנדר פבזנר רואיין (בסינית) במסגרת סגמנט של שעה ובשידור ישיר ב-CCTV והציג את העמדה הישראלית.

  • שינוי קטן ומעניין כמעט וחמק מעינינו. בפורטל החדשות iFeng הקדישו עמוד שלם לריכוז כל השתלשלות האירועים עד לפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין. בכותרת העמוד במאי התנוסס דיוקנו של נתניהו כשלצידו המשפט: ”מדליק את הפתיל של המזרח התיכון", וכעת השתנתה התמונה ומציגה את טראמפ ומפת איראן, כשביניהם רשום "ארה"ב פרשה מהסכם הגרעין האיראני". החלפת הבאנרים ממחישה את שינוי המגמה של סיקור משולש ישראל-ארה"ב-איראן בתקשורת הסינית.

הכתבות השליליות על "האח הקטן" ישראל (בסינית) הן דרך עקיפה לבקר את "האח הגדול", ארה"ב. אם בהתחלה נתניהו הואשם כמי שמבעיר את המזה"ת, היה זאת רק פעולה של איפוס כוונות לפני הירי במטרה האמיתית לביקורת. חשוב להדגיש שעם התגברות הלאומיות הסינית ברשתות החברתיות והדרדרות יחסי סין-ארה"ב, תדמית ישראל בדעת הקהל הסיני עלולה להמשיך ולהיפגע. כבר היום אנו עדים להערות אנטישמיות בטוקבקים סינים, שמקבלים את מספר הלייקים הגבוה ביותר, למשל בכתבה של האתר הלאומני ה"אובסרבר" (观察者), מתוך 627 תגובות (בסינית) בתגובה המובילה נכתב "אם ישראל לא תיקח צעד אחורה, הטרגדיה של היהודים תחזור על עצמה", ובתגובה אחריה נכתב ש"המזרח התיכון צריך להתאחד ולהשמיד את ישראל". סין מודעת במידה מוגבלת לאנטישמיות, ואפילו סיקרו את גינוי ההערות האנטישמיות של אבו מאזן (בסינית) בתקשורת המערבית. אולם אם ישראל תמשיך להיות ממותגת בתור "האח הקטן של ארה"ב", תדמיתה של ישראל בדעת הקהל הסינית עלולה להמשיך לספוג את הידרדרות יחסי סין-ארה״ב.



46 צפיות0 תגובות
bottom of page